Yinyogan har sitt ursprung från den Kinesiska medicinen (TCM) och skiljer sig från andra mer dynamiska former av yoga. Här går det ut på att slappna av och att bli smidigare och rörligare på ett väldigt lugnt och försiktigt sätt. Vi stannar i olika positioner och håller dem ca 2-5 minuter och hjälper kroppen med kuddar och filtar bla som stöd. Detta för att få musklerna att hinna slappna av och tänjas ut sakta och försiktigt. Bindväven påverkar vi också på så vis och flödet i kroppen ökar, ungefär som när man får massage.

I yinyogan jobbar vi mycket med andningen för att hålla fokus och för att kunna slappna av så mycket som möjligt. När andningen kommer ner i magen så vidgas diafragman, det i sin tur påverkar det parasympatiskanervsystemet. Det innebär att pulsen går ner och kroppen känner sig lugn. Så fort du tar kortare andetag som man gör när man är stressad till exempel, är kroppen på helspänn. Den känner sig hotad och sätter sig i försvar.

Så genom regelbunden träning av yinyoga och mindfulness, blir man mindre stressad och får mindre stela och spända muskler.

Alla pass har fokus på lugn och avslappning och passar alla åldrar, gymnaster som "kylskåp", och man behöver ingen förkunskap.

Några röster om yinyogan:

"Jag känner mig mycket mer avslappnad."

"Har mycket mindre värk och är rörligare!"

"Sover så gott efter ett pass."

"I början kunde jag komma med hjärtklappning och ångest till yogan, men efter ett pass och nu efter flera månader, mår jag mycket bättre."

 

 

 

"Att säga att man inte är tillräckligt flexibel för yoga, är som att säga att man är för skitig för ett bad"

 

 

 

 

 

 

 

SanaYogaTräning (SYT) är en form av yoga där man arbetar med styrka, rörlighet och balans. Målet är att stärka upp kroppen inifrån och ut. Vi låter andningen leda oss genom varje rörelse och lägger fokus på ”här och nu”. Posturalövningar är alltid ett inslag i varje pass som syftar till en bättre hållning (linjering).

 

Innehåll
Under ett pass läggs fokus på bland annat:

  • Förstå kroppens signaler.
  • Lära sig och förstå andningen.
  • Röra sig rätt utifrån kroppens anatomi.
  • Stärka upp svaga muskler.
  • Öka balansen mellan kroppens fram- och baksida.
  • Stabilisera leder, ligament och höfter.
  • Skapa balans mellan rörlighet och styrka.
  • Vi använder oss av eteriska oljor för att stötta upp.

Målgrupp
Kursen passar alla. Det är viktigt att du lyssnar på din kropp och anpassar intensiteten efter din dagsnivå.

Kursledare
Lena Widesdotter är utbildad SanaYoga tränare och civilekonom, hon står bakom företaget Widevi Balans AB. Hon beskriver sig själv som en livsnjutande näringsjägare med organisations sinne.