Yinyogan har sitt ursprung från den Kinesiska medicinen (TCM) och skiljer sig från andra mer dynamiska former av yoga. Här går det ut på att slappna av och att bli smidigare och rörligare på ett väldigt lugnt och försiktigt sätt. Vi stannar i olika positioner och håller dem ca 2-5 minuter och hjälper kroppen med kuddar och filtar bla som stöd. Detta för att få musklerna att hinna slappna av och tänjas ut sakta och försiktigt. Bindväven påverkar vi också på så vis och flödet i kroppen ökar, ungefär som när man får massage.

I yinyogan jobbar vi mycket med andningen för att hålla fokus och för att kunna slappna av så mycket som möjligt. När andningen kommer ner i magen så vidgas diafragman, det i sin tur påverkar det parasympatiskanervsystemet. Det innebär att pulsen går ner och kroppen känner sig lugn. Så fort du tar kortare andetag som man gör när man är stressad till exempel, är kroppen på helspänn. Den känner sig hotad och sätter sig i försvar.

Så genom regelbunden träning av yinyoga och mindfulness, blir man mindre stressad och får mindre stela och spända muskler.

Alla pass har fokus på lugn och avslappning och passar alla åldrar, gymnaster som "kylskåp", och man behöver ingen förkunskap.

Några röster om yinyogan:

"Jag känner mig mycket mer avslappnad."

"Har mycket mindre värk och är rörligare!"

"Sover så gott efter ett pass."

"I början kunde jag komma med hjärtklappning och ångest till yogan, men efter ett pass och nu efter flera månader, mår jag mycket bättre."

 

 

 

"Att säga att man inte är tillräckligt flexibel för yoga, är som att säga att man är för skitig för ett bad"

 

 

 

 

 

 

 

Bokning och priser hittar ni på första sidan.

 

 

 

 

Sanayogaträningen fortsätter v. 3 2019!!

Du kommer hitta bokningen och tiderna på Bokamera. Samma länk/sida som Yinyogan. Denna gången ingen kurs utan bokas från gång till gång enligt samma system som Yinyogan.